Αρχική ΣελίδαΠαραστάσειςΕργαστήριο ΘεάτρουΒιογραφικό

Εργαστηριο Αρχαιας τραγωδιας και Ινδονησιακου Θεατρου

Εργαστήριο

ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΚΑΙ ΙΝΔΟΝΗΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Θεάτρου ΑΝΑΣΣΑ και το Θέατρο Ροές διοργανώνουν το εργαστήριο (workshop) «Αρχαία Τραγωδία και Ινδονησιακό Θέατρο». Το εργαστήριο θα δώσει την ευκαιρία σε Έλληνες ηθοποιούς και τελειόφοιτους δραματικών σχολών να διδαχθούν τις παραδοσιακές μορφές του Ινδονησιακού Θεάτρου και να πειραματιστούν με τα καινούρια στοιχεία -δίνοντας έμφαση στον ρυθμό, την φωνή και τον κινησιολογικό αυτοσχεδιασμό, καθώς και στην μάσκα,- εξελίσσοντάς τα με στόχο την ερμηνεία και την παράσταση της Αρχαίας Τραγωδίας.

Η ιδέα και η προετοιμασία του εργαστηρίου γεννήθηκε μετά την πολύ ενδιαφέρουσα συνεργασία του καθηγητή I Nyoman Sedana και της σκηνοθέτιδος Ναταλίας Κατσού πάνω στο υλικό των παραδοσιακών μύθων στο Μπαλί τον Νοέμβριο του 2010.

Χάρη στην πρόσφατη συνεργασία του καθηγητή I Nyoman Sedana με το IIAS Netherlands στο Άμστερνταμ, όπου προσεκλήθη τιμητικά να μελετήσει και να αναβιώσει αρχαία ινδονησιακά χειρόγραφα του θεάτρου σκιών, έχουμε την ευκαιρία να τον προσκαλέσουμε στην Αθήνα για το εργαστήριο.

Το εργαστήριο θα λειτουργήσει σε δύο άξονες. Αφενός ο καθηγητής I Nyoman Sedana, Πρόεδρος του θεατρικού τμήματος στο Ινστιτούτο Τεχνών της Ινδονησίας (ISI- Indonesia Arts Institut), θα διδάξει τις βασικές μορφές παράστασης του Μπαλί: θέατρο μάσκας, θέατρο σκιών, χορικά kecak, παραδοσιακό χορό/κίνηση υπό την συνοδεία ηχογραφημένης μουσικής με ορχήστρα gamelan. Αφετέρου η σκηνοθέτης Ναταλία Κατσού θα συντονίσει την εφαρμογή αυτών των τεχνικών παράστασης στα Χορικά της Αρχαίας Τραγωδίας, συγκεκριμένα στα Χορικά της Ορέστειας.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου (24 έως 29 Οκτωβρίου 2011, 10.00-15.00) στο Θέατρο Ροές (Ιάκχου 16, Γκάζι). Στο τέλος του εργαστηρίου θα γίνει μια επιλογή και μια οργάνωση όσων επιτεύχθηκαν κατά την διάρκεια σε μια παράσταση ανοιχτή σε κοινό.

Παρόλο που ακούγεται μακρινή κι εξωτική, η τέχνη στην Ινδονησία έχει πολλά κοινά με την Ελληνική, ιδίως σε ό,τι αφορά μορφές που έχουν κοινή αφετηρία την Ινδία, όπως το θέατρο σκιών και οι μάσκες. Ιδιαίτερη είναι η συγγένεια με το Μπαλί, ένα μικρό νησί, μοναδικό σε ομορφιά και πολιτισμικά στοιχεία, αλλά και σε φιλοσοφικό-θρησκευτικό επίπεδο, όντας το μόνο στην Ινδονησία που διατηρεί τον Ινδουϊσμό. Χαρακτηριστικό είναι ότι σχεδόν όλες οι παραστάσεις λαμβάνουν χώρα μέσα στους ναούς με αφορμή κάποια τελετή, και αφιερώνονται πρώτα στους θεούς, τόσο ανθρωπόμορφοι και με τόσους μύθους να τις συνοδεύουν, όπως το Ελληνικό Δωδεκάθεο. Η μυθολογία τροφοδοτεί κάθε δράμα που παρουσιάζουν.

Τόσο οι αρχαίες παραδοσιακές μορφές του Θεάτρου του Μπαλί, όσο και μεταγενέστερες ή συνδυασμένες μορφές παράστασης, όπως το Kecak, που βασίζεται σε έναν ανδρικό Χορό και στο ρυθμικό τραγούδι του, προσφέρουν πολλά κλειδιά για την Αρχαία Τραγωδία. Στο μεν επίπεδο της πρακτικής έρευνας, αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τους ηθοποιούς/ερμηνευτές, στο δε επίπεδο της παράστασης, πρόπλασμα για καινούριες φόρμες στην σκηνοθεσία –ιδίως στο θέμα του Χορού.

Θα γίνει δεκτός περιορισμένος αριθμός συμμετεχόντων.

Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στο Θέατρο Ροές

(2103479426, 6976790263 & 6978275350, Δευτ-Παρασκ. 10.00-16.00).

Υποβολή βιογραφικών και εγγραφές έως 7/10. Κόστος συμμετοχής: Ευρώ 250.

 

βιογραφικά

I NYOMAN SEDANA

O I Nyoman Sedana είναι καθηγητής στο Ινστιτούτο Τεχνών της Ινδονησίας (ISI) , που εδρεύει στην Denpasar, πρωτεύουσα του Μπαλί, και Διευθυντής του Τμήματος Καλλιτεχνικών Σπουδών του Μπαλί. Μετά την αποφοίτησή του από την Ακαδημία Χορού της Ινδονησίας (1986) και την Κρατική Σχολή Τεχνών της Ινδονησίας (1989) στην Denpasar, ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του (ΜΑ) στο Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Brown (1993) και το διδακτορικό του (Ph.D.) στο Δράμα και Θέατρο στο Πανεπιστήμιο της Georgia (2002) των Η.Π.Α., με θέμα Kawi Dalang: Δημιουργικότητα στο Θέατρο Σκιών Wayang. Ο καθηγητής Sedana έχει διδάξει χορό του Μπαλί, μουσική gamelan και θέατρο σε διάφορες σχολές στις Η.Π.Α., όπως στα Πανεπιστήμια Santa Cruz, Brown, MIT Boston, Holly Cross College, University of Georgia, Iowa University, Ohio University, πριν την πρόσφατη συνεργασία του με το Πανεπιστήμιο του Essex στο Λονδίνο. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Υποτροφιών της Ασίας (2004-5), συνεργασία έρευνας με το Ινστιτούτο Ερευνών της Ασίας, NUS (2007-8), το Freeman Research Award (2001), και βραβεία από τον Πολιτιστικό Συμβούλιο της Ασίας (1993, 1997-2002), καθώς και το Πρόγραμμα Σπουδών Εξωτερικού του Πανεπιστημίου της California Santa Barbara (1990). Τα άρθρα του για το Θέατρο του Μπαλί έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες επιθεωρήσεις στην Ινδονησία, την Ινδία, την Σιγκαπούρη και τις Η.Π.Α., όπως: ATJ, Puppetry International, Asian Music, Puppetry Yearbook, and Asian Culture 32. Έχει συγγράψει το βιβλίο Balinese Performance σε συνεργασία με τον Leon Rubin (2007). H πιο πρόσφατη διεθνής συνεργασία του είναι με το IIAS Netherlands στο Άμστερνταμ.

ΝΑΤΑΛΙΑ ΚΑΤΣΟΥ

Η Ναταλία Κατσού είναι σκηνοθέτης και συγγραφέας. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών, της Δραματικής Σχολής «Δήλος-Δ.Χατούπη» και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, πτυχιούχος ξένων γλωσσών (αγγλικά-γαλλικά-γερμανικά-ισπανικά), με σπουδές Ανωτέρας στο Πιάνο και τα Ανώτερα Θεωρητικά στο Ωδείο Athenaeum-Μ. Κάλλας (καθηγ. Στέλλα Περράκη). Το 2006 ίδρυσε την ομάδα «Εν Σπουδή» και έκανε την πρώτη της σκηνοθεσία στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου («Το Νυφικό», 2006). Έως το 2009 συνεργάστηκε με την «Εν Σπουδή» ως συγγραφέας και σκηνοθέτης, λαμβάνοντας και διακρίσεις σε διάφορα φεστιβάλ όπως «Θεατρική Δράση2» στο Θέατρο της Άνοιξης (2007) και Ερμουπόλεια 2008 στην Σύρο (2008). Έχει συνεργαστεί με την Άρτεμη Ιγνατίου κι έχει δουλέψει ως Βοηθός Σκηνοθέτη με τον Γιώργο Κιμούλη, τον Στάθη Λιβαθινό στην Αθήνα και τον Chris Rolls στο Λονδίνο. Ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της (ΜΑ) στην Σκηνοθεσία Θεάτρου στο East15 - Πανεπιστήμιο του Essex, (Υποτροφία «Μινωτή» του Μ.Ι.Ε.Τ.) έχοντας μελετήσει μεταξύ άλλων το Ινδονησιακό Θέατρο (Μπαλί-2010), όπου και σκηνοθέτησε Μύθους του Αισώπου σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνών (ISI) στην Denpasar. Η πιο πρόσφατη δουλειά της είναι η παράσταση της Αντιγόνης του Σοφοκλή στο Λονδίνο. Είναι συγγραφέας των έργων «Το Νυφικό», «Ελισάβετ, πνεύμα της φωτιάς» και «Σπαράγγια με φτερά», καθώς και της ποιητικής συλλογής «Μαγωδός» (υποψηφιότητα ΔΙΑΒΑΖΩ 2009-εκδ. Καστανιώτης).